מאיר, אדם בשנות השישים לחייו, נפל מסולם בביתו, והפך להיות סיעודי בגיל צעיר, למרות מצבו, חברת הביטוח דחתה את התביעה הסיעודית שלו, בלי הפיצוי החודשי, הוא לא ידע כיצד יממן את המטפל שהכניס הביתה.
אריק, קשיש בן 91, עם דמנציה מתקדמת ומגבלת ניידות מובהקת, חברת הביטוח מתעקשת שהוא עדיין לא "עומד בתנאי הפוליסה", הבן שלו טוען "הבדיקה הייתה מגמתית, ביקשו לבצע פעולות שכביכול לפיהן קבעו שהוא עצמאי, אנחנו עוזרים לאבא להתקלח, להתלבש, אי אפשר להשאיר אותו לבד."
מאיר ואריק לא ויתרו, הם עירבו מומחים לתביעות סיעוד שיעזרו להם בערעור, כיום כל אחד מהם מקבל פיצוי סיעודי מידי חודש.
זה לא סוד שחברות הביטוח אינן ממהרות לשלם קצבאות סיעוד למבוטחים, ואף עושות מאמץ על מנת להוכיח שהם לא זכאים לביטוח, מסיבות ותירוצים שונים, כאשר הסיבה המרכזית כמובן היא "אי עמידה בתנאי הפוליסה" ובמילים אחרות: אתה לא מספיק סיעודי.
זה לא אומר שחברת הביטוח צודקת, למעשה, פעמים רבות הדחיה בלתי מוצדקת, המבוטח הסיעודי ומשפחתו חסרי אונים וידה של חברת הביטוח על העליונה, עכשיו לכו תוכיחו שהצדק אתכם, איך תעשו את זה ומה הכלים שעומדים לרשותכם? הנה כמה דברים שחשוב שתדעו על ביטוחי סיעודי.
אחד הדברים הראשונים שחשוב לבדוק הוא הפעלת ביטוח סיעודי בחברת הביטוח. לא מדובר בקצבת הסיעוד של הביטוח הלאומי, שאותה אולי אתם מכירים, מדובר בקצבה שלה זכאים סיעודיים שיש ברשותם ביטוח סיעודי פעיל בחברת הביטוח, דרך הביטוח המשלים בקופת החולים למשל. אולי תתפלאו, אבל אנשים רבים לא מודעים לכך שיש להם את הביטוח הזה ומפסידים אלפי שקלים בחודש.
עכשיו כל מה שנותר זה להיערך להגשת תביעה כמו שצריך לחברת הביטוח, לאסוף את האישורים הרפואיים המתאימים, לדעת כיצד חברת הביטוח מבצעת את הבדיקה שלה וכיצד לעמוד בה בהצלחה, להיות מודעים לשיטות חברת הביטוח, ולקבל הכוונה שתסייע לכם לעבור את הבירוקרטיה בשלום ולקבל את הפיצוי המגיע לכם.
חברות הביטוח קובעות את הזכאות לפי מבחן המכונה ADL הכולל בדיקת ביצוע שש פעולות יומיומיות: הלבשה, רחצה, ניידות, אכילה, הגינה אישית, השגחה, כאשר לפחות בשלוש מהן, על המבוטח להוכיח אי כשירות תפקודית לבצע 50% מהפעולה.
בנוסף, במצבים שבהם נדרשת השגחה צמודה, בשל ירידה קוגניטיבית של המבוטח, כמו לדוגמא במחלות דמנציה ואלצהיימר, ניתן גם להפעיל את הביטוח הסיעודי, אף ללא מבחן ADL, מצב זה נהוג לכנות "תשישות נפש".
תביעה לביטוח סיעודי יש להגיש על גבי טופס יעודי לכך, בצירוף כל האישורים המתאימים, כמו לדוגמא דוח הערכה גריאטרית שבוצע למבוטח. יש לצרף כל אישור רפואי המעיד על המצב הסיעודי.
חשוב להבין שלכל פעולה שבה המבוטח נזקק לעזרה, חברת הביטוח תרצה לקבל נימוק רפואי, מה הסיבה הרפואית לכך. לדוגמא, אם קיימת בעיה של בריחת שתן, יש להציג תיעוד מרופא בתחום האורולוגיה, בדיקות שנעשו, ולפרט שימוש באביזרים כמו מוצרי ספיגה וכו'.
חברת הביטוח שולחת בודק מטעמה לביתו של המבוטח הסיעודי על מנת להעריך אחת לאחת את הפעולות השונות שבהן הוא זקוק לעזרה. פעמים רבות בדיקה זו אינה משקפת את המצב כפי שהוא, ויש שאומרים שישנה מגמתיות מסוימת באופן ביצוע הבדיקה, שאלת שאלות מכשילות, ובקשות שונות למבוטח שנועדו להכשיל אותו בבדיקה.
איך עוברים את הבדיקה בשלום? חשוב מאוד! שבעת הבדיקה יהיו נוכחים בני המשפחה הקרובים, שנמצאים בחייו של המבוטח, ויודעים לשקף לבודק את המצב היום יומי, המגבלות התפקודיות, והעזרה הנדרשת, ולהדגים בעת הצורך את אילו, כמו כן כדאי להיות ערניים למהלך הבדיקה ולהתנהלות התקינה שלה.
לפי נתונים שהתפרסמו, כ- 40% מתביעות הסיעוד נדחות על ידי חברות הביטוח. כדי להתמודד עם המצב חשוב להגיש את התביעה כמו שצריך, ולהתנהל מול חברת הביטוח לכל אורך הדרך בצורה נכונה. חשוב גם להבין שניתן לערער על החלטת חברת הביטוח. למעשה, ערעור מוצלח יכול לשנות את התמונה לגמרי ואת החלטת חברת הביטוח.
חיים, בן 63, הפך להיות סיעודי לאחר אירוע מוחי. גב' ש. בת 84, החליקה באמבטיה, שברה את האגן והפכה לסיעודית. אריה בן 75, עם אלצהיימר מתקדם, אי אפשר להשאיר אותו לבד. אלו הם שלושה מבוטחים סיעודיים שפנו לחברת הביטוח לבד ודחו אותם.
בשלושת המקרים האלו טיפלנו ב'חברה המרכזית למימוש זכויות', הם הגיעו אלינו לערעור והצלחנו לשנות את ההחלטה לחיוב, כיום הם מקבלים קצבה סיעודית של אלפי שקלים מידי חודש. כמובן שהמטרה היא להצליח בקבלת הביטוח הסיעודי מבלי להגיע לערעור, לצורך כך כדאי לקבל עזרה מוקדם ועם קבלת ההחלטה לפנות לחברת הביטוח.
הפיצוי הסיעודי נועד לסייע בכיסוי הוצאות מטפל ועזרה בבית, שהות במסגרת חוץ ביתית סיעודית וכן הלאה, אין ספק שלקבלת הביטוח משמעות רבה עבור המבוטח הסיעודי ובני משפחתו. ומעל הכל, אפשר לומר שבדיוק בשביל הרגע הזה נרכש הביטוח ושולם חודש בחודשו, על מנת שחברת הביטוח תהיה שם בשביל המבוטח הסיעודי כאשר הוא יזדקק לכך.
פעמים רבות מוצאים עצמם המבוטחים הסיעודיים ובני המשפחה חסרי אונים לנוכח הבירוקרטיה של חברות הביטוח. ברגעים אילו הליווי הרפואי והמקצועי על ידי מומחים לתביעות סיעוד יכול לשנות את התמונה כולה ולהוביל להסדרת הפיצוי החודשי בהקדם. ל'חברה המרכזית למימוש זכויות' 17 שנות ניסיון בתביעות סיעוד מול חברות הביטוח, ואחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.
אודות
מימוש זכויות
ביטוח לאומי
פנסיה וביטוח
CREATED BY EDITADESIGN.NET